Pediatric Evaluation of Disability Inventory (PEDI)
- Fysiobasen

- 19. juni
- 4 min lesing
Pediatric Evaluation of Disability Inventory (PEDI) er et strukturert, intervju- og spørreskjema-basert verktøy utviklet for å kartlegge funksjonelle ferdigheter, grad av selvstendighet og behov for tilrettelegging hos barn. Verktøyet ble først publisert på 1990-tallet og har siden blitt oversatt til en rekke språk og videreutviklet til en digital versjon, Pediatric Evaluation of Disability Inventory-Computer Adaptive Test (PEDI-CAT). PEDI brukes i dag både klinisk og i forskning for å evaluere barnets funksjonsnivå og støtte oppfølging og behandling.

Formål og bruksområde
Hensikten med PEDI er å gi et detaljert bilde av barnets daglige funksjon, inkludert hvorvidt barnet trenger hjelpemidler, støtte fra voksne eller spesielle tiltak for å utføre oppgaver. PEDI er nyttig både for å dokumentere barnets funksjonsnivå over tid og for å måle effekten av tiltak.
PEDI benyttes ofte ved nevrologiske tilstander, utviklingsforstyrrelser, syndromdiagnoser, samt etter skader som påvirker barnets evne til å delta i daglige aktiviteter.
Målgruppe
PEDI retter seg mot barn fra 6 måneder til 7,5 år og gir et systematisk innblikk i funksjonsnivået i denne aldersgruppen. PEDI-CAT, den digitale versjonen, kan brukes fra nyfødt alder og opp til 21 år, og dekker dermed også ungdommer og unge voksne med ulike utviklingsforstyrrelser.
Metode
PEDI består av tre hoveddomener:
Selvstendighet i egenomsorg (f.eks. spising, påkledning)
Mobilitet (f.eks. gange, forflytning)
Sosial funksjon (f.eks. kommunikasjon, samhandling med andre)
Hvert domene inkluderer flere oppgaver som vurderer barnets evne til å gjennomføre daglige aktiviteter. Vurderingen tar hensyn til barnets alder, utviklingsstadium og diagnose.
Scoringssystemet er basert på en firepunktskala:
0 – kan ikke utføre oppgaven
1 – utfører oppgaven med hjelp
2 – utfører oppgaven selvstendig, men med vansker
3 – utfører oppgaven selvstendig og uten vansker
PEDI administreres som et intervju med foreldre eller omsorgspersoner, slik at barnets vanlige funksjon i hjemmet og andre naturlige omgivelser vurderes.
PEDI-CAT
PEDI-CAT er en videreutvikling av PEDI som benytter databasert adaptiv testing for å tilpasse spørsmålene til barnets funksjonsnivå. Dette betyr at svarene på de første spørsmålene avgjør hvilke spørsmål som stilles videre, slik at testen raskt kan identifisere barnets styrker og utfordringer med færre spørsmål.
I tillegg til de tre opprinnelige domenene inkluderer PEDI-CAT et fjerde domene:
Ansvar: vurderer i hvilken grad barnet selv, eller med hjelp fra omsorgspersoner, kan gjennomføre sammensatte daglige aktiviteter som planlegging, organisering og utføring av oppgaver.
PEDI-CAT administreres på nettbrett eller datamaskin, noe som gir rask scoring og visuell oversikt over barnets funksjonsprofil.
Skåring og tolkning
I begge versjonene av PEDI omregnes råskårene til standardiserte skårer som tar hensyn til alder og kjønn. Dette gjør det mulig å sammenligne barnets ferdigheter med typiske utviklingsforløp.
PEDI-CAT har fordelen av sanntidsskåring, som gir umiddelbar oversikt over barnets ferdigheter og behov. Dette er spesielt nyttig i klinisk praksis, der det ofte er behov for raske vurderinger.
Psykometriske egenskaper
PEDI har gjennomgående vist høy intern konsistens og test-retest-reliabilitet. Dette betyr at testen er pålitelig både når den brukes av ulike testledere og når den gjentas over tid. PEDI-CAT har vist tilsvarende gode resultater, med høy reliabilitet innen alle domener, inkludert hos barn med autismespekterforstyrrelser.
Validitetsstudier har vist at PEDI har sterk sammenheng med andre standardiserte funksjonsmål. PEDI-CAT har vist god evne til å skille mellom barn med ulike funksjonsnivåer, blant annet ved cerebral parese, der mobilitet- og dagliglivsdomener tydelig kan skille mellom barn som går selvstendig og de som trenger hjelp.
Klinisk bruk og fordeler
PEDI er et svært anvendelig verktøy for å evaluere barnets funksjon i dagliglivet. Ved å dele inn funksjonen i flere delområder kan terapeuter og helsepersonell målrette tiltak mot barnets spesifikke utfordringer, for eksempel ved å sette inn tiltak for å forbedre selvstendighet i påkledning eller mobilitet.
PEDI-CAT gir i tillegg en raskere og mer fleksibel vurdering, og er derfor spesielt nyttig i klinikker med høyt pasientvolum eller ved behov for hyppige reevalueringer. Bruken av adaptiv testing gjør det også mulig å få et nøyaktig bilde av barnets funksjonsnivå uten at barnet eller foreldrene belastes unødvendig med irrelevante spørsmål.
Verktøyet er nyttig for å dokumentere endringer over tid og for å måle effekten av behandlingsopplegg. Det brukes derfor ofte som et utfallsmål i forskningsstudier og intervensjonsprogrammer.
Begrensninger
Selv om PEDI er et svært nyttig verktøy, har det enkelte begrensninger. Det baserer seg på foreldrenes rapportering, som kan være påvirket av subjektive oppfatninger. Det er også viktig å merke seg at PEDI ikke gir en medisinsk diagnose, men kartlegger funksjonelle ferdigheter og behov. Derfor må resultatene alltid tolkes i sammenheng med klinisk vurdering og annen relevant diagnostikk.
Oppsummering
Pediatric Evaluation of Disability Inventory er et anerkjent og pålitelig verktøy for å vurdere barns funksjonsnivå. Verktøyet gir en grundig oversikt over barnets ferdigheter innen egenomsorg, mobilitet og sosial funksjon, samt graden av støttebehov. Med PEDI-CAT har verktøyet blitt enda mer tilgjengelig og brukervennlig, med rask tilpasning og sanntidsresultater. PEDI bidrar til å gi et helhetlig bilde av barnets funksjon, og er et viktig hjelpemiddel for å planlegge tiltak, evaluere fremgang og dokumentere effekt av behandling.
Kilder:
Haley SM. Pediatric Evaluation of Disability Inventory (PEDI): Development, standardization and administration manual. Therapy Skill Builders; 1992.
Haley SM, Coster WJ, Kao YC, Dumas HM, Fragala-Pinkham MA, Kramer JM, Ludlow LH, Moed R. Lessons from use of the pediatric evaluation of disability inventory (pedi): Where do we go from here?. Pediatric physical therapy: the official publication of the Section on Pediatrics of the American Physical Therapy Association. 2010;22(1):69.
Haley SM, Coster WJ, Dumas HM, Fragala-Pinkham MA, Moed R. PEDI-CAT: development, standardization and administration manual. Boston: Boston University. 2012:648-57.
Kramer JM, Liljenquist K, Coster WJ. Validity, reliability, and usability of the Pediatric Evaluation of Disability Inventory‐Computer Adaptive Test for autism spectrum disorders. Developmental Medicine & Child Neurology. 2016 Mar;58(3):255-61.
Shore BJ, Allar BG, Miller PE, Matheney TH, Snyder BD, Fragala-Pinkham MA. Evaluating the discriminant validity of the pediatric evaluation of disability inventory: computer adaptive test in children with cerebral palsy. Physical therapy. 2017 Jun 1;97(6):669-76.








